Weboldal készítés, webdesign és a kreatív trendek.

A kreatív gondolkodás és a művészi hajlam kiélésére nem csak a festővásznon, vagy az otthoni barkács asztal előtt van lehetőségünk, hanem az élet legkülönbözőbb területein is, a szabadidőnkben, vagy munka közben például a weboldal készítés során.

Az a látásmód, ami arra ösztönzi az embert, hogy valami különlegeset alkosson, ami több mint az a száraz funkcionalitás, amire az adott dolog tervezve lett, szinte mindenkiben ott lapul.

Azzal egyidőben amikor megterveztük az első ajtót, ami arra szolgált,hogy hogy a benntartsa a meleget és megvédjen a hívatlan látogatóktól, megjelent az az igény is, hogy több legyen egy egyszerű használati tárgynál, gyönyörködtessen is bennünket.

weboldal készítés

weboldal készítés

A kreatív weboldal készítés kezdetei

Nem volt ez másként a weboldalakkal sem. A webdesign szakma gyakorlatilag egyidős az internettel. Sok év távlatából amikor visszatekintünk az első honlapokra, már látjuk, hogy a funkciók mögött, még ha sokszor megmosolyogtatóan puritán módon, de ott lapul a design.

Annak ellenére, hogy ebben az időben még csak az egyetemek informatikusai által készült, elsősorban a tudományos publikációk megosztására használt weboldalak létezték, mégis megjelentek a színek. Nem muszájból, hanem azért mert igény volt a szépre.

A webdesign azóta töretlen fejlődésén ment keresztül, és napjainkban már túlmutat a kreatív emberek önkifejezésén. Fontos marketing eszköz lett, és a kreativitás mellett önálló funkciói lettek. Egy call to action elem már nem csak azért színes, hogy gyönyörködhessünk benne, hanem azért, mert funkcióval bír. Cselekvésre kell ösztönöznie a weboldal látogatóit. Ahogy egyre több ilyen funkcióra lett igény, úgy lett a weboldal készítés egy multidiszciplináris tevékenység, ami a olyan tudományágakból merít, mint pszichológia, a marketing, statisztika és ugye az informatika.

Amikor ajándékötletek után kutatva a rátévedünk egy webshopra, a legtöbbször észre sem vesszük azokat a technikákat, amiket az évek alatt UX és marketing szakemberek fejlesztettek ki azért, hogy végül rányomjunk a vásárlás gombra.

Ehhez a design az első eszköz. Közhelyes megfigyelés, de a reklámok elsősorban már csak egy életérzést adnak, a tájékoztatás a háttérbe szorult. Sajnos nem sajnos, de ez a tendencia megfigyelhető az online kereskedelmi platformokon is. A vásárló kötelező tájékoztatásán túl sokkal hangsúlyosabb az, hogy a látogatóból a lehető leggyorsabban vásárló váljon. Ehhez arra van szükség, hogy a webshopra tévedő egy kidolgozott és igényes felületet lásson, hiszen a bizalom kiépítéséhez fontos, hogy lássa a weboldal készítés mögött álló munkát és alaposságot. Emellett szívesebben vásárolunk olyan helyrol, ami sugallja azt az életérzést, ami számunkra is igazodási pontot jelent.

Eszközök a weboldal készítés során

Arculattervezés

Ahogy a neve is mutatja, az arculat, ami talán az legfontosabb az azonosuláshoz. A csomagolás, ami az előbb említett igazodási pontot jelenti. Az arculattervezés túlmutat a honlap megjelenésén, ugyanis keretbe foglalja a márkát, a brandet. Ide tartozik a névjegykártya, az email sablon, de még a vállalati szóróanyagok, brossúrák is. Alapvetően határozza meg a weboldal megjelenését, ezért különösen fontos, hogy minél egyedibb és kreatívabb legyen. Érdemes az arculattervezés során figyelembe venni azt, hogy mi mindenre kell, hogy kiterjedjen akár a jövőben. Lehet most csak egy honlapra van szükségünk, de fontos gondolni arra, hogy a színek amiket használunk a weboldal készítés során, biztosan működni fognak-e majd mondjuk a vállalati furgon oldalán.

Logótervezés

Az arculat legfontosabb része, ezért érdemes külön beszélni róla. A logó a leguniverzalisabb eszköze a márka építésnek. Ez fog visszaköszönni a weboldalunkról, a levélpapir fejlecéről, vagy magáról a termékről amit egy webshop árul. A logó trendek sokszor évente változnak, de ismerünk időtálló darabokat is. Ez utóbbira kell törekedni és ehhez érdemes megvizsgálni, hogy mi az a közös azokban a lógókban amik kortalannak tűnnek függetlenül, hogy olyan minimalisták, vagy az összetettebbek közül kerül ki. Erre sok válasz létezhet, de az azonosíthatóság talán a legfontosabb.

Webdesign

A weboldal készítés egyik legfontosabb és leglátványosabb fázisa, ami során a grafikus kiélheti a művészi vénáját azáltal, hogy formákból, színekből megalkot egy felületet. Ez a felület ugyanakkor nem csak egy festményhez hasonló művészeti tárgy, hanem egy használati eszköz, ami alapos tervezést igényel, az iparművészet remek darabjaihoz hasonlón. Ezt a tervezést felhasználói élmény tervezésnek, másnevén UX (user experience) tervezésnek is nevezzük.
A UX során olyan alapvető kérdésekre kell választ tálalni, hogy kinek készül a honlap, milyen célunk van vele és ezt a célt, hogyan, milyen eszközökkel érjük el. A célcsoport kiválasztása vagy persona alkotás során határozzák meg a célcsoport részletes jellemzőit. Könnyen belátható, hogy a webdesign szempontjából sem mindegy, kinek készül egy weboldal. Fiatal tiniknek, a fociőrult fiatalk mind lehetnek egy egy célcsoport, amire a honlap megjelenésének is reflektálnia kell.